-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30803 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا براي مؤمن سختي جان كندن و فشار قبر وجود دارد؟

افراد مؤمن كه دل به خدا داده و تسليم امر او هستند و عالم وجدان و آخرت را براي خود آباد كردهاند و از دائره انصاف قدمي بيرون نگذاردهاند و به حقوق غير، تعدي و تجاوز ننمودهاند و براي اعلاي كلمه مقدسه حق و توحيد، به اندازه قدرت كوشيدهاند و از زمره محبان خدا شده و در صف پاكان و مخلصان قرار گرفتهاند، قبض روح آنان به قدري آسان است كه مانند بوييدن گل است. امام صادق(ع) از جدش حضرت علي بن الحسين سيد الساجدين (ع) نقل فرمودند كه خداوند متعال ميفرمايد: من در أمري تردد و درنگ نميكنم. مانند درنگي كردني كه در قبض روح مؤمن دارم، چون آن مؤمن از مرگ كراهت دارد و من نميخواهم او را ناراحت كنم. هنگامي كه مرگ او فرا ميرسد، دو شاخه گل معطر از بهشت براي او ميفرستم. وقتي آنها را ميبويد، همه امور دنيا را فراموش ميكند و با لذت و خوشي به سوي عالم ديگر ميشتابد.(1)

اين دو شاخه گل بوي خدا ميدهد. كسي كه عطرحرم خدا به مشام او برسد، چنان مست و مدهوش ميگردد كه در مقابل جمال حضرت احديت، همه چيز را فداي قدم محبوب ميكند.

اگر ز كوي تو بويي به من رساند باد

به مژده جان گرامي به باد خواهم داد(2)

البته اين مقام و درجه از آن مؤمناني است كه مؤمن واقعي باشند وگرنه مؤمناني كه در درجات پايينتر قرار دارند، شايد دچار فشار قبر و سختي جان دادن بشوند. امام اميرالمؤمنين(ع) فرمود: اگر بدانيد به چه وضعيتي در قبر دچار ميشويد، جزع و فزع ميكنيد، لكن آنها از چشم شما پوشيده شده است.(3)

باز امام صادق(ع) فرمود: هنگامي كه سعد به معاذ از دنيا رفت، هفتاد هزار ملك به تشييع جنازه او حاضر شدند. مادر سعد خطاب به سعد گفت: خوشا بهحار تو! پيامبر(ص) به وي فرمود: اي مادر سعد! چون سعد نسبت به زنش قدري بد زبان بود، خداوند او را دچار فشار قبر كرد.(4)

پينوشتها:

1 - همان، ج2، ص 43.

2 - محمد حسين حسيني طهراني، معادشناسي، ص 45.

3 - محمد ري شهري، ميزان الحكمة، ج3، ص 2481.

4 - صادق احسانبخش، آثار الصادقين، ج17، ص 57.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.